29 maart 2022 Meer nieuws

Verkoop Freesia's kan omhoog

Als bloemisten meer gewezen worden op hoe Freesia’s verwerkt kunnen worden in boeketten en arrangementen en ze daarnaast meer kennis krijgen van de veelzijdigheid van het assortiment, dan kan er meer verkocht worden. Dit is de conclusie van een enquête onder een kleine vijftig bloemisten.

Het onderzoek is een initiatief van Fabulous Freesia en VBW (Koninklijke Vereniging Bloemist Winkeliers). Om de verkoop bij bloemisten te stimuleren organiseren de twee partijen in 2022 diverse activiteiten, zoals workshops, demonstraties en wedstrijden waarin bloemisten te zien krijgen hoe Freesia anders verwerkt kunnen worden.

Freesia's niet altijd geliefd

Uit de enquête kwam dat ruim een kwart van de respondenten (27,9%) aangeeft geen Freesia’s te verkopen. Daarnaast zegt een groot deel (39,5%) minder dan vijftig takken per week te verkopen. Als belangrijkste redenen om geen of weinig Freesia’s te verkopen geven bloemisten aan dat het aanbod via toeleveranciers beperkt is en dat de prijs/kwaliteitverhouding niet altijd naar wens is. Ook heeft de bloem in de ogen van sommige bloemisten een ‘ouboullig imago’.

Sterke punten

Van de bloemisten die Freesia’s verkopen, gaf wel een grote meerderheid (78,4%) aan het jaarrond te verkopen, de rest (10,8%) verkoopt Freesia’s voornamelijk als voorjaarsbloem. Als sterke punten van de Freesia geven de respondenten aan dat de bloem geurt en op de vaas open komt.

Fabulous Freesia en VBW werken samen met als doel bloemisten beter te ondersteunen bij de verkoop van Freesia’s.