16 september 2022 Meer nieuws

Veiling baalt van te lange aflevertijden

Royal FloraHolland geeft aan dat de logistieke dienstverlening op de drie exportlocaties nog niet naar tevredenheid is. ‘Het is niet zoals wij willen en onze klanten van ons mogen verwachten.’ Leendert-Jan Plaisier, COO van Royal FloraHolland baalt er ontzettend van.

In een filmpje van Royal FloraHolland zegt Plaisier dat na een relatief stabiele zomerperiode het afleveren nu vaak te lang duurt. “Wel kunnen we de eindtijden gelukkig beter voorspellen.” Hij geeft ook aan dat het MT, maar vooral ook degenen die vast of tijdelijk of als piekhulp in de logistiek werken, ervan balen "want zij werken er juist keihard aan.”  De COO geeft aan dat op korte termijn het probleem niet opgelost kan worden gezien de krapte op de arbeidsmarkt.

De snelheid en nauwkeurigheid van het werk bij het afleveren gaat ook niet altijd hand in hand, aldus Plaisier. Waar de veiling ook mee kampt, is dat er meer karren voor de klok komen dan ze had gepland. “Zo’n 50 procent meer karren." Op de drukste dagen op de veiling, de maandagen en de vrijdagen, staan de eindtijden het meest onder druk, want dan is ook het tekort aan mensen het grootst.

Plaisier doet zelfs een oproep aan kwekers en kopers die mensen kunnen missen, deze op de veiling te kunnen inzetten. “Het zou mooi zijn als we elkaar als ketenpartners kunnen helpen.”