9 februari 2018 Meer nieuws

Valentijnsdag zorgt voor topomzet

De week voor Valentijnsdag is een van de drukste weken van het jaar voor veiling Royal FloraHolland. Dit jaar verhandelen ze 300 miljoen bloemen en ruim 25 miljoen planten. Dit is bijna een verdubbeling ten opzichte van een normale week.

Welke producten zijn populair in deze periode? Rozen, tulpen en Chrysanten in een roodtint zijn in deze periode veruit het populairst. Ook planten zijn populaire Valentijnsgeschenken.

De cijfers van wat er deze week is verhandeld:

  • 80 miljoen rozen
  • 100 miljoen tulpen
  • 23 miljoen chrysanten
  • 3.5 miljoen orchideeën
  • 1,7 miljoen potrozen
  • 500.000 anthuriums
Valentijnsboeketten laten bezorgen

In Nederland is Valentijn een topdag voor het bloemistenkanaal. Volgens de marketing- en salesmanager van Fleurop lieten mensen vorig jaar massaal boeketten bezorgen, wat leidde tot een flinke omzetstijging. Fleurop Nederland pakt daarom in 2018 uit met een speciale serie Valentijnboeketten. Ze spelen uiteraard in op de uiting van de klassieke, romantische liefde, maar daarnaast ook op het boeket dat je stuurt als blijk van waardering voor een dierbare.

Over de grens

Ook in de belangrijke afzetmarkten zoals Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk verwennen mensen hun dierbaren op Valentijnsdag met een bos bloemen.

Hoe zit het in Frankrijk?

In Frankrijk blijkt uit onderzoek van TNS dat het afgelopen jaar 1 miljoen huishoudens bloemen of planten voor hun geliefde kochten. De cijfers uit Frankrijk:

Welk product is populair:

  • Roos: 74% van de uitgaven
  • Orchidee: 14% van de uitgaven
  • Lelie: 8% van de uitgaven

Verdeling per categorie:

  • 80% van de bestedingen gaat naar snijbloemen
  • 16% naar bloeiende kamerplanten
  • 4% aan overige kamer- of tuinplanten

Verkoopkanalen:

  • Bloemist: 63%
  • Supermarkt: 18%
  • Tuincentra: 7%
Verkoop in Duitsland tussen de 20 en 30 euro

Valentijnsdag gaat ook niet ongemerkt voorbij aan de Duitse consument. Uit onderzoek van de Fachverband Deutscher Floristen blijkt dat vooral mannen dan bloemen kopen. Primair gaat de voorkeur uit naar rozen (57%), gevolgd door voorjaarsboeketten (31%) en arrangementen (6%). De Duitse consument besteedt bij de Duitse bloemist gemiddeld een bedrag tussen de 20 en 30 euro.