17 februari 2021 Meer nieuws

Valentijn stuwt omzet veiling Royal FloraHolland

De omzet op de marktplaats van Royal FloraHolland was in de twee weken voor Valentijnsdag 33% hoger dan vorig jaar. Roos is en blijft het belangrijkste product deze periode, maar tulp staat op de tweede plek.

De omzet in tulp in week 5 en 6 van dit jaar was 29% hoger dan 2020. Ook de gemiddelde prijs was in deze periode hoger, namelijk 19 eurocent. Dit was 30% meer dan in 2020. Dit jaar was alleen de aanvoer lager, namelijk zo’n 1,5%.

Bij deze cijfers hoort de kanttekening dat afgelopen valentijnsperiode niet volledig vergelijkbaar is met vorig jaar volgens perswoordvoerder Michel van Schie. Dit jaar viel Valentijnsdag namelijk op zondag. Vorig jaar viel deze dag op vrijdag waardoor de verkopen al eerder op gang kwamen.

Meer aanvoer van lelies

Bij navraag naar lelie bleek dat de aanvoer voor Valentijn zo’n 6% hoger was. Voor deze bloem werd dit jaar een hogere prijs betaald. De gemiddelde prijs was 84 eurocent. Dat is 20% hoger dan in 2020.

Roos, tulp en chrysant

De top drie producten van veiling Royal FloraHolland – roos, tulp en chrysant – waren bij elkaar goed voor meer dan 60% van de omzet in bloemen. De omzet in rozen in week 5 en 6 was ruim 45% hoger dan vorig jaar. Voor tulp was dat percentage 29% hoger en voor chrysant 18%. Het aandeel in de totale bloemenomzet bedroeg deze valentijnsperiode voor roos 33%, tulp 18,5% en chrysant 11%.

Bloemen blijven belangrijk 

Valentijnsdag viel vorig jaar in de pre-coronatijd. De grote vraag naar bloemen onderstreept volgens de veiling de belangrijke rol die bloemen spelen in het maatschappelijk verkeer. Niet alleen in Nederland, maar ook elders in Europa. Het overgrote deel van hetgeen dat verhandeld wordt via Royal FloraHolland is immers voor de export.