6 november 2018 Meer nieuws

Tulpenkweker stemt over promotie komende 5 jaar

De promotie voor tulpen moet gedurende het seizoen online meer worden vastgehouden. Dit is ruwweg het voornaamste nieuwe punt waar tulpenbroeiers tijdens de FPC productbijeenkomst Tulp 28 november over stemmen.

Ze geven op die datum als het goed is goedkeuring aan een bijdrage van 0,05 procent van hun gerealiseerde tulpenomzet om het promotieplan, dat loopt van 2019-2023, voor vijf jaar te kunnen financieren.

Tulpenpromotie gezamenlijk opgepakt

De promotie voor tulpen loopt al jaren. Het promotieplan loopt sinds 2011 via de stichting Tulpen Promotie Nederland (TPN) waarbij alle tulpenkwekers die aanvoeren bij Royal FloraHolland, individuele tulpenkwekers, tulpenveredelaars en vakgerelateerde sponsors zijn aangesloten. Het doel is om gezamenlijk promotie te maken voor de (snij) tulp en zo de afzet en de prijs van tulp te verbeteren.

Ervaringen pluktuin delen

Het voornaamste instrument is al jaren de Nationale Tulpendag met de pluktuin in Amsterdam. Die dag wordt in 2019 voor de achtste keer gehouden. De betalers van het promotieplan gaan de tulpendagen die bijvoorbeeld ook in San Francisco en België jaarlijks worden georganiseerd en via andere wegen dan TPN worden gefinancierd, ondersteunen met kennis. “Je moet daarbij denken aan het geven van inzicht in ervaringen die we in Nederland hebben met een tulpendag. Bijvoorbeeld door hen te voorzien van een goed draaiboek”, zegt Henny Bruggeman, productmanager Tulp bij de veiling.

Tulp liever in maart bloem van de maand

Belangrijk onderdeel van het vijfjarige promotieplan is dat er online meer aandacht komt voor de verlenging van het tulpenseizoen. Dit heeft als doel dat de afzet en prijs in april en mei ook goed blijft. “Dat is nodig om de aandacht vast te houden. Het is niet goed om op de website en op een online medium als Facebook zes maanden lang fanatiek te zijn en in de andere zes maanden bijna niet. Je moet de aandacht zien vast te houden, zodat je in december niet opeens alles weer op gang moet brengen”, aldus Bruggeman. De insteek van het plan is ook dat de tulp in de Bloemenagenda van Bloemenbureau Holland (BBH) vanaf 2020 niet in januari als ‘bloem van de maand’ op de agenda staat, maar dit in maart pas het geval is. Bruggeman: “We willen dan extra aandacht voor de tulp. We verwachten dat dit effect van bloem van de maand naijlt tot en met april.”

Jaarlijks budget

Het promotieplan dat vanaf 2019 vijf jaar lang loopt, krijgt bij goedkeuring een jaarlijks budget van 155.000 euro. De schatting is dat 130.000 euro komt van broeiers die lid zijn van Royal FloraHolland. De rest, 25.000 euro, komt van niet-leden. Het innen van de bijdrage van de tulpenkwekers vindt twee keer per jaar achteraf plaats. In april over het eerste kwartaal van dat lopende jaar en in januari over het twee, derde en vierde kwartaal van het voorgaande jaar.