21 mei 2019 Meer nieuws

Tulpenbollentest: veel bloemen niet gebloeid

Uit de test die Kassa deed met bloembollen komt Baltus als winnaar, gevolgd door Action en Natural Bulbs op plek twee. Intratuin en Bakker eindigde op plek drie en vier en Florex en Jub sluiten de rij met respectievelijk plek vijf en zes.

Opvallend bij de laatste twee, Florex en Jub, is dat veel bollen niet tot bloei zijn gekomen vanwege bloeiknopverdroging. Bij Jub bleek dat de helft te zijn en bij Florex een derde.

Kassa kocht november tulpenbollenmengsels van deze aanbieders en deze werden opgeplant bij BQ Support in Lisse. In de zakken van Intratuin, Jub, Baltus, Florex en Natural Bulbs zat een zure tulpenbol, waardoor deze uit de test zijn gehaald. In een zakje van Natural bulbs zouden vijftig bollen in moeten zitten, maar daar zaten er maar vijftien in.  Bij de test keek BQ Support of de bloemen uitkomen en of ze overeenkomen met de beschrijvingen en plaatjes op de verpakkingen.

Baltus grote winnaar

De bollen van Baltus zijn de winnaar, want die komen het beste overeen met de verpakking. Én omdat alle tulpen hebben gebloeid, is dit de winnaar. Action was ook een prima monster: veertien van de vijftien tulpen kwamen tot bloei. De tulpen van Natural Bulbs zijn bijna allemaal opgekomen, hebben gebloeid en kwamen ook overeen met de verpakking.

Bloemknopverdroging

De bollen van Intratuin deden het goed en waren met zes tot zeven verschillende cultivars 'een prachtig mengsel'. Eén cultivar in dit mengsel gaf wel wat bloemknopverdroging. Bij de bollen van Bakker.com bloeide ook bijna een derde niet door bloemknopverdroging. Bij Bakker.com zitten er luxe tulpen in het mengsel, maar op het plaatje staat iets anders. Bij Florex is een derde niet gaan bloeien door bloemknopverdroging; het betreft een oranje cultivar. Bij Jub zijn van de vijftien die zijn opgekomen maar elf in bloei gekomen en bij een tweede mengsel zelfs maar vijf. In dit mengsel worden vooral de witte en de roze tulpen gemist.

Problemen bij verkooppunten

Bij de uitslag geeft BQ Support aan dat bloeiknopverdroging er vaak de oorzaak van is dat de bloemen niet tot bloei komen. Monique van Grieken van BQ Support geeft aan dat de schuld daarvan niet altijd bij de kweker hoeft te liggen. “Als de verpakkingen op de verkeerde plekken hangen en niet koel genoeg bewaard worden, dan ontstaan er bij opplant problemen.”

Henk Westerhof van  Anthos gaf in de uitzending commentaar op de matige bloei van de tulpen. Hij legt de oorzaak deels bij de weersomstandigheden tijdens oogst en verwerking, maar geeft ook aan dat het bij de verkooppunten mis kan gaan. Om die reden gaat in ieder geval een deel van de bloembollenhandel in de twee verkoopseizoenen vooral bollen testen die bij de retail worden verkocht.

Op de site van Kassa is het item terug te zien.