19 maart 2021 Meer nieuws

Tulip Trade Event wil zelf ook meer digitaal

Verschillende deelnemers van het Tulip Trade Event (TTE) toonden deze week online hun assortiment. De organisatie van het event ziet de meerwaarde hier ook van in. Volgend jaar bij de 5e live-editie wil ze zelf ook meer online gaan doen om zo het bereik te vergroten.

Volgens Norman Cools van VWS Export en woordvoerder van het Tulip Trade Event valt er winst te behalen om in het vervolg het TTE- event ook online meer zichtbaar te maken. “Alle deelnemers van het Tulip Trade Event zien in dat je met online-activiteiten, zoals via de social mediakanalen, meer potentiële klanten kunt bereiken dan dat je alleen een fysiek evenement doet.”

Razende reporter moet jaartje wachten

Voor dit jaar hadden de deelnemers daar ook al een plan voor. Cools: “We wilden een razende reporter langs alle deelnemers laten gaan en dit live uitzenden op verschillende social media.”  Maar ook dit jaar gooide corona roet in het eten. Dus ligt het idee nu op de plank voor volgend jaar. Dan viert het event een jubileum en wordt TTE voor de vijfde keer fysiek gehouden.

Eigen initiatieven

Dit jaar werd de fysieke TTE vanwege corona weer afgelast. Verschillende deelnemers organiseren ook dit jaar weer op eigen initiatief online gebeurtenissen. Zo toont Jan de Wit en Zonen B.V. dit jaar voor de tweede keer haar bloemenshow van bijna 300 verschillende tulpensoorten online met livestreams; twee per dag. Vorig jaar bleken livestreams al een succes. Het publiek kan bij Jan de Wit en Zonen B.V. dit keer zelfs door de show heen lopen. Ook konden geïnteresseerden een speciale privétour ‘boeken’ waarin ze online worden rondgeleid door de show door een van hun medewerkers. Ook anderen zijn online actief op Facebook zoals P. Aker, BOT Flowerbulbs, Haakman Flowerbulbs, Holland Bulb Market en VWS Export.

De deelnemer is een van de weinige deelnemers die de show nog helemaal heeft opgetuigd. Cools: “Alles is natuurlijk gewoon weer opgeplant door de deelnemers om zo de soorten te testen. Normaliter maken ze er een hele show van en tonen ze dat op een mooie manier in een gebouw of kas. Dan is het ook zaak om alles in 3 dagen mooi te kunnen tonen gezien de internationale bezoekers. Nu spreiden de meesten de show over 3 weken.”

'Naam levend houden'

Tulip Trade Event heeft deze week ook al meer ingestoken op online. “Sinds afgelopen maandag publiceren we drie weken lang korte filmpjes met daarin de highlights van de afgelopen twee fysieke edities. De flashbacks zijn om de naam van het event en het event zelf levend te houden. We zorgen voor publicatie van deze filmpjes op de social mediakanalen, zoals facebook, onze website en de filmjes krijgen ook aandacht in onze nieuwsbrieven die naar 10.000 adressen gaan.”

De dertien deelnemende bedrijven die het vijfde Tulip Trade Event een jaar uitstellen zijn P. Aker, Amsonia, Boots Flowerbulbs, Borst Bloembollen, BOT Flowerbulbs, Haakman Flowerbulbs, Jansen’s Overseas, Holland Bulb Market, P. Nelis & zoon’s, Nord Lommerse, C. Steenvoorden, VWS Flowerbulbs en Jan de Wit en Zonen. In 2022 is het event van 23 tot en met 25 maart.