11 juli 2018 Meer nieuws

TLN: ‘Maak appen achter het stuur onmogelijk’

TLN roept vrachtauto- en telefoonfabrikanten op om appen achter het stuur technisch onmogelijk te maken. Tot dat zover is, zouden meer handhaving en hogere sancties ongelukken door appende chauffeurs moeten helpen voorkomen.

Vrachtauto- en telefoonfabrikanten zouden volgens Transport en Logistiek Nederland (TLN) moeten samenwerken om het simpelweg onmogelijk te maken om in een rijdende vrachtauto te appen, of andere dingen op een mobiele telefoon te doen waardoor de chauffeur zijn aandacht niet bij de weg heeft.

Handsfree

Alleen handsfree navigeren en bellen zou mogelijk moeten zijn, vindt TLN. “Appen achter het stuur is onacceptabel”, zegt TLN-voorzitter Arthur van Dijk. “Dat moeten alle weggebruikers gewoon laten, dat zou vanzelfsprekend moeten zijn. Elk ongeluk is er een teveel. Laten we gewoon zorgen dat chauffeurs niet meer in de verleiding kunnen komen.” Onlangs nog was een redactrice van Greenity betrokken bij een kopstaartbotsing, omdat de bestuurder achter haar met zijn telefoon bezig was.

Hogere pakkans

Omdat het waarschijnlijk wel even duurt voordat alle vrachtauto’s en telefoons zijn uitgerust met technieken die appen achter het stuur onmogelijk maken, zou de overheid de pakkans voor appen achter het stuur moeten verhogen. Controles vanuit touringcars of vanaf bruggen, zoals de politie die de laatste tijd uitvoert, blijken heel effectief. Op deze wijze kan de politie makkelijker in de cabine van een vrachtauto kijken. Daarnaast juicht TLN nieuwe initiatieven op dit gebied toe, zoals het experiment van de politie met een camera die automatisch registreert of weggebruikers hun telefoon gebruiken tijdens het rijden.

‘Appen onacceptabel’

Er zijn nog geen harde cijfers over ongevallen veroorzaakt door appende vrachtautochauffeurs. ‘Maar bestuurders van vrachtauto’s hebben een extra verantwoordelijkheid: ze zijn professionals’, zegt Van Dijk. ‘En als het misgaat, zijn de gevolgen van een ongeluk met een vrachtauto vele malen groter.

Verantwoordelijkheid

Ook transportondernemers hebben een verantwoordelijkheid om in hun bedrijf appen achter het stuur te voorkomen. Door chauffeurs goed voor te lichten over de gevaren, door bijvoorbeeld de SafeDrivePod te installeren in vrachtauto’s: een apparaatje dat je in de auto installeert en dat tijdens het rijden zorgt dat je de telefoon alleen voor handsfree bellen en navigeren kunt gebruiken. En natuurlijk door maatregelen te nemen tegen chauffeurs die toch de fout ingaan.