19 januari 2021 Meer nieuws

Aftrap tulpenseizoen succes

De aftrap van het tulpenseizoen was heel anders dan normaal, maar toch noemt TPN-voorzitter Arjan Smit de Nationale Tulpendag van afgelopen zaterdag een groot succes.

Tulpen Promotie Nederland (TPN) presenteerde de aftrap onder andere via de tv via het programma 'De Grote Tuinverbouwing', maar zette vooral in op online met de nieuwe campagne Let’s Connect. TPN had bloemisten, tuincentra, supermarkten en webwinkels gevraagd om 16 januari een tulpenfoto te delen via social media en @Tuliptime te taggen of de hashtag #Tulpendag te gebruiken.

Aan die oproep werd volgens Smit veelvuldig gehoor gegeven. De hoop was er op gericht dat er volop tulpen zouden worden verkocht, zowel online als bij verkooppunten, zoals supermarktketens. “Dat is heel goed gelukt”, zo laat Smit weten die meer dan tevreden terugkijkt op de dag.

Supermarkten als Deen, Plus en Jumbo pakten volgens hem groots uit met extra aandacht voor de start van het tulpenseizoen. “Eén Jumbo-vestiging had zelfs een blaaskapel geregeld.” De nationale tulpendag is volgens hem zeker een aanjager geweest voor de goede verkoop van de bloemen de afgelopen twee weken. Smit: “Bij de supermarkten behouden tulpen de komende weken zeker nog de aandacht. Straks tegen Valentijn is dat ook weer het geval en daarna richting Internationale Vrouwendag ook weer.”

Eigen tulp voor Edsilia Rombley

Daarnaast doopte Edsilia Rombley vanochtend op zijn bedrijf in Spierdijk een nieuwe tulp; een rode, dubbelbloemige pioentulp. De zangeres en host van het Eurovisie Songfestival 2021 heeft de nieuwe tulp persoonlijk geselecteerd. De sterke snijtulp is veredeld door Holland Bolroy Markt uit Heiloo. De kwekers willen vertegenwoordigers van de deelnemende landen aan het Eurovisie Songfestival binnenkort verrassen met een kleurrijk tulpenboeket waarin onder andere deze nieuwe tulp is verwerkt.