9 juli 2019 Meer nieuws

Sponsoring gezocht voor Groen Doen in de Klas

Het bestuur van het lesprogramma ‘Groen Doen in de Klas!’ zoekt sponsoren om het lesprogramma uit te breiden. In plaats van alleen groepen 5 en 6, is het de bedoeling om ook groepen 3 en 4 en 7 en 8 te voorzien van lesmateriaal.

Vorig jaar werd het lesprogramma geïntroduceerd. Het is ontwikkeld door Flower Factor en Young Crowds met als doel kinderen te enthousiasmeren voor bloemen, planten en de groene sector. Ruim 76.000 basisschoolleerlingen uit de groepen 5 en 6 hebben het programma inmiddels gevolgd. De leerkrachten waardeerden het lesprogramma gemiddeld met een 7,9.

Wijzen op mogelijkheden

De initiatiefnemers willen nu ook voor de groepen 3 en 4 en 7 en 8 lesmateriaal ontwikkelen. Er wordt begonnen met groep 7 en 8. Voor het lesmateriaal voor groep 7 en 8 is 2 ton nodig. Mirjam Hendriks van Flower Factor: “Het is belangrijk kinderen op de basisschool een paar keer te wijzen op hoe leuk en interessant de groene sector is. In groep 7 en 8 staan kinderen al voor de keuze om na te denken over een vervolgopleiding. Het is dan  belangrijk te laten zien dat er veel keuzemogelijkheden zijn in beroepen. Het is niet alleen het echte teeltwerk, maar ook bijvoorbeeld laten zien dat de sector hightech is en internationaal georiënteerd.”

De lesstof van het programma sluit aan op twee kerndoelen van het basisonderwijs, die door het ministerie van Onderwijs zijn geformuleerd. Dat zijn veelvoorkomende bloemen en planten onderscheiden en benoemen en dat kinderen leren over de bouw en functie van planten. Inmiddels hebben veel bloemisten zich ook gemeld bij ‘Groen Doen in de Klas!'. Zij zijn bereid om gastlessen in de klas te verzorgen.

Bedrijven en organisaties die belangstelling hebben een bijdrage te leveren aan de verdere ontwikkeling van ‘Groen Doen in de Klas!’, kunnen contact opnemen met het bestuur van de stichting Groen Doen in de Klas! via groendoenindeklas@youngcrowds.nl.

Het digitale lesmateriaal van Groen Doen in de Klas is te vinden op de website.