21 januari 2020 Meer nieuws

Ruim 1,5 miljoen EU-subsidie voor promotie afzet VS

Royal Anthos krijgt 1,55 miljoen Europese subsidie om bloembollen en bolbloemen in Amerika te promoten. "Een prachtige uitdaging om met dit geld de neerwaartse trend van export naar de VS weer omhoog te buigen", zegt Henk Westerhof, voorzitter van Royal Anthos.

Het geld is afkomstig van de Europese regeling voor voorlichtings- en afzetbevorderende acties van landbouwproducten. Het is door de Europese Commissie geselecteerd onder het Werkprogramma 2019. De totale begroting voor dit promotieprogramma van Royal Anthos is € 1,95 miljoen. Dit wordt door de toekenning van de subsidie nu voor 80% gefinancierd door de EU; Royal Anthos brengt het resterende bedrag op, tussen de 3,5 en 4 ton.

Awareness en kennis

In februari dit jaar start Royal Anthos in de Verenigde Staten met het driejarig promotieprogramma ’Flower Bulbs from Europe make you bloom’. De campagne streeft drie doelen na: huishoudens in Amerika attent maken op het aankoopmoment van een breed assortiment bloembollen en bolbloemen. De consument meer kennis bijbrengen over het gebruik van bloembollen in de tuin, bloembollen-op-pot en bolbloemen, zoals tulpen en lelies. Daarnaast moet het de export van bloembollen naar de VS verhogen.

Verkoop staat onder druk

Het project is geheel nieuw. Westerhof: "Natuurlijk doen we al wereldwijd promotie en dus ook in de VS, maar gelet op de ontwikkelingen in de markt die in Amerika de afgelopen jaren toch onder druk staat, zijn we heel blij met de toekenning van deze subsidie voor afzet en promotie. Sommige gewassen staan stil in exportgroei of laten een achteruitgang zien. Ook de droogverkoophandel voor de retail staat onder druk. Dit alles heeft te maken met de onbekendheid van producten. Daar gaan we nu wat aan doen."   

Pluktuin San Fransisco verbreden

De aanpak bestaat uit twee mediacampagnes, waarvan een zich richt op het vergroten van het bewustzijn van de consument en een gericht op educatie. Voor de uitvoering van beide mediacampagnes wordt samengewerkt met het Amerikaanse PR-bureau, de Garden Media Group. Ook komt er een jaarlijks evenement, ‘Flower Bulb Day’, en worden er persreizen georganiseerd. Het eerste evenement vindt plaats op 7 maart in San Francisco; dat wordt de eerste 'Flower Bulb Day'. Die wordt onder andere gevierd met een pluktuin met 100.000 tulpen. Westerhof: "De laatste twee jaar hebben we daar al een pluktuin in het kader van de American Tulip Day. We zijn nu aan het bekijken hoe we dit evenement snel nog breder kunnen opzetten. Bijvoorbeeld ook met droogverkoop, lelies en bollen-op-pot." 

60 pagina's contract

Westerhof geeft aan dat het een hele exercitie is geweest om de subsidie in te dienen en binnen te halen. In april 2019 is het voorstel al ingediend en daarbij heeft Royal Anthos een professioneel bureau ingeschakeld. November vorig jaar kreeg Westerhof de eerste signalen dat het subsidievoorstel was geaccordeerd en daarna brak de tijd van aanbestedingen aan. Afgelopen vrijdag werd het zestig pagina tellende contract ondertekend door Henk Westerhof en Johan Maas, plaatsvervangend algemeen directeur bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl).

Foto onder: Johan Maas (links) en Henk Westerhof feliciteren elkaar na het officiële moment van de ondertekening van het contract voor het driejarig promotieprogramma.