4 oktober 2019 Meer nieuws

RFH: 'Digitalisering sector zelf aanpakken'

De sierteeltsector moet de digitalisering zelf aanpakken. Dat betoogde manager commerciële operatie en support bij Royal FloraHolland Aad van den Enden gisteren tijdens het evenement van Floriday bij de veiling in Naaldwijk. 

Van den Enden: “We moeten als sierteeltsector zelf willen hervormen en vergaande digitalisering doorzetten. Anders zijn anderen ons straks voor. Wij proberen met Floriday een nieuwe digitale infrastructuur neer te zetten om kwekers te faciliteren. Een infrastructuur die ons samen sterker maakt. Net zoals 100 jaar geleden toen we samen de veiling hebben opgericht”, aldus Aad van den Enden. 

Digitaal platform

Floriday is een digitaal platform waarmee kwekers hun catalogus, aanbod en orders beheren. Kwekers bedienen met Floriday verschillende handelskanalen: de klok, FloraXchange en FloraMondo. Doel van het evenement was dat ook de ruim 500 aanwezige kwekers actief na gaan denken over hoe en wanneer zij hun volgende stap in digitalisering zetten. Nadat Van den Enden zijn visie gaf, volgde een tafelgesprek (foto) met verschillende experts: Herman de Boon, voormalig directielid van de bloemenveiling in Aalsmeer en Naaldwijk, Maurits Kreijveld, platformexpert en futuroloog, Edwin Erwich, Floriday gebruiker en verantwoordelijk voor de verkoop bij Colours of Nature en Jefry van den Hoeven, eigenaar van Floriday.

'Coöperatie moet voortrekker zijn'

Ruim 90 procent van de aanwezigen waren het erover eens dat het de rol van de coöperatie is om de digitale infrastructuur voor de toekomst neer te zetten. Van den Hoeven: "We ontwikkelen niet alleen een platform, maar een totale digitale infrastructuur. We willen het mogelijk maken én efficiënter maken voor kwekers en kopers. Hiermee willen we de innovatiesnelheid in de sector vergroten. Belangrijk is dat we dit met elkaar doen om met inzichten van alle kanten van de markt een optimale structuur neer te zetten. Dat dit soms niet snel genoeg lijkt te gaan, is omdat we een rotonde aan het aanleggen zijn op een snelweg die in gebruik blijft."

Verdeeldheid over toegang Floriday

Of Floriday een open platform moet zijn voor leden en niet-leden van Royal FloraHolland gaf een verdeeld beeld. De helft van de aanwezigen vond dat een goed plan. Platformexpert Maurits Kreijveld gaf aan: "Voor de groei en ontwikkeling wil je eigenlijk dat het platform voor iedereen toegankelijk is. Als je open bent, kun je sneller reageren op de vraag. De handel zit te wachten op een totale ontsluiting van het aanbod. Dat wil overigens niet zeggen dat dat je geen onderscheid kunt maken tussen leden en niet-leden. Leden zouden bijvoorbeeld voordeel kunnen ontvangen in hun transactiekosten.”