13 januari 2022 Meer nieuws

Rabo: Wereldwijde export sierteelt groeit

De wereldwijde export van sierteelt is de afgelopen vijf jaar gestaag gegroeid, met een jaarlijks gemiddelde groei van 3,9 procent. Ook de online verkoop blijft stijgen, net als de aandacht voor duurzame productie.

Dit blijkt uit de ‘World Floriculture Map 2021’, opgesteld door Rabobank in samenwerking met Royal FloraHolland. Snijbloemen, potplanten, perkplanten, bloembollen, vaste planten, sierheesters en bomen hebben alle bijgedragen aan de groei.

Verschuiving in internationale handel

Vijf jaar geleden veroorzaakten leveranciers uit Colombia, Ecuador, Kenia en Ethiopië een grote verschuiving in de internationale handel van bloemen, snijgroen en levende planten. “Sindsdien is er niet veel veranderd in de internationale handel. De wereldkaart van alle exportstromen in bloemen en planten bevat dezelfde landen als in 2015”, vertelt Lambert van Horen, ‘senior specialist fresh produce’ bij Rabobank. Bedrijven in Colombia en Ecuador leveren aan de Noord-Amerikaanse markt, terwijl Keniaanse en Ethiopische producenten zich blijven richten op Europese markten. Nederland is nog steeds het belangrijkste centrum voor de bloemhandel en levert vooral sierteeltproducten aan de Europese markt. Nederlandse bloembollen daarentegen worden over de hele wereld geëxporteerd.

Verschuiving naar online detailhandel zet door

De coronapandemie veroorzaakte grote problemen in de logistiek en beïnvloedt sinds begin 2020 ook sterk het consumentengedrag. “Uit marktonderzoek in het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Frankrijk en Duitsland blijkt de groei van online retailkanalen aan te houden”, legt van Horen uit. Het Verenigd Koninkrijk is daarbij koploper. De online verkoop van potplanten en snijbloemen laat een gestage groei zien, ten koste van markten en bloemisten. De pandemie en de toename van online aanbieders stuwen deze groei op.

Zeetransport neemt toe

In de afgelopen tien jaar is het gebruik van transport over zee toegenomen. Dit is het gevolg van de stijgende kosten van luchtvervoer en de groeiende bezorgdheid van grote detailhandelaren over de uitstoot van CO2. Bovendien veroorzaakte de coronapandemie enorme verstoringen van internationale passagiersvluchten, luchtvrachtprijzen en beschikbaarheid van zeecontainers. Logistieke dienstverleners moesten improviseren om snijbloemen in goede staat en binnen een aanvaardbare tijd op de plek van bestemming te krijgen. Volgens Van Horen hebben al deze factoren ertoe bijgedragen dat het mondiale zeecontainervervoer van snijbloemen tussen 2015 en 2020 een totale groei van 40 procent laat zien.

Duurzame bevoorrading

De markt richt zich steeds meer op duurzame inkoop. Zo heeft de sector het Floriculture Sustainability Initiative (FSI) opgericht, met onder andere bijna zeventig wereldwijd actieve winkelketens, online verkoopbedrijven, bloemengroothandelaren en producentenorganisaties als leden. Hun ambitie was om in 2020 ten minste 90 procent van de bloemen en planten op verantwoorde wijze te produceren en te verhandelen. Tegen eind 2020 was dit 73 procent voor snijbloemen en 81 procent voor potplanten.

Het rapport World Floriculture Map is te lezen op de website van de Rabobank.