16 augustus 2019 Meer nieuws

Plantarium zoekt kansen bij niet-bezoeker

Tijdens de komende Plantarium-beurs laat het bestuur onderzoeken hoe de beurs de komende vijf jaar verbeterd kan worden. “Wat missen de bezoekers nog en wie missen de deelnemers als bezoekers op de beurs”, aldus Helga van Marrewijk. Zij is voor de beurs betrokken bij het onderzoek.

Plantarium wil verder groeien als groen-inspirator en een sterker podium worden. Daartoe wil ze alle kansen onderzoeken.

Contact met de wegblijvers

Tijdens de vakbeurs lopen er drie onderzoekers rond die naar verwachting zo’n 200 gesprekken gaan voeren. Het bijzondere is volgens Van Marrewijk dat in het onderzoek ook de niet-bezoekers worden meegenomen. “De standhouders kunnen aangeven wie ze missen als doelgroep bezoekers. De onderzoekers nemen vervolgens contact met hen op om te kijken waarvoor zij wél naar het Plantarium zouden komen.”

Aansluiting met andere sectoren

Het bestuur krijgt door het onderzoek een goed beeld van de kansen die de boomkwekerij en de vaste plantensector nog laten liggen. Van Marrewijk denkt dan bijvoorbeeld aan aansluiting met andere sectoren die ook 'iets met groen doen'. “Kijk naar de vergroening in de architectuur, maar bijvoorbeeld ook naar de ontwikkelingen bij bouwmarkten.”

De aftrap van het onderzoek vindt plaats bij de opening van de beurs op woensdag 21 augustus 2019. De interviewers zijn tijdens de beurs te vinden op de Plaza, centraal in de hal. In het najaar presenteert het Plantarium de resultaten van het onderzoek.

Versterking

De eerste stap in versterking van het podium voor de boomkwekerijsector is gezet met de intensivering van de samenwerking tussen Plantarium en GROEN-Direkt. Dit jaar is een vervolgstap gezet door het Product Promotie Plein van GROEN-Direkt te laten aansluiten aan Plantarium. Voor volgend jaar is de intentie uitgesproken er één kwekersplein van te maken.