12 januari 2018 Meer nieuws

Omzet FloraHolland met 5 procent gedaald

De aanvoer bij veiling Royal FloraHolland is in de periode van 4 tot en met 31 december 2017 5 procent lager dan verleden jaar. Daarom liep de omzet ook terug met 5 procent. De omzet in deze periode kwam uit op bijna 303 miljoen euro.

Het gemiddelde prijsniveau richting Kerstmis was vergelijkbaar met vorig jaar. De veiling had in deze periode even te maken met winterse omstandigheden in Nederland en grote delen van Europa waardoor de afzet even stokte. Gelukkig was het winterse weer van tijdelijk aard en kon de afzet richting Kerstmis verder ongestoord verlopen.

Cumulatief komt de groei van de omzet in het afgelopen jaar uit op een kleine 1 procent, De aanvoer nam met 2 procent af en het gemiddelde prijsniveau steeg met 3 procent.

Directe stromen: de cijfers

Ook in deze periode 13 nam het aandeel van de directe stromen verder toe:

  • Snijbloemen: stijging van 1,8 procentpunt naar 36,1 procent;
  • Kamerplanten: stijging van 1,8 procentpunt naar 81,2 procent;
  • Tuinplanten: stijging 4,6 procentpunt tot 71,9 procent.

 

Over heel 2017 was het aandeel van de directe stomen 53,5 procent, terwijl dit in 2016 nog 51,4 procent was.

Forse toename export Rusland, Engeland onzeker

De export richting Rusland neemt nog steeds fors toe met een groei van 55 procent in november 2017. Ook de export naar Tsjechië en Noorwegen groeide fors. De export naar Engeland bleef vrijwel gelijk. Onderzoek laat zien dat het consumentenvertrouwen in Engeland nog steeds daalt.

Snijbloemenomzet daalde door minder aanvoer

De snijbloemenomzet daalde met bijna 6 procent doordat de aanvoer terugliep met 5 procent en het gemiddelde prijsniveau daalde met 1 procent. Hippeastrum moest een stapje terug doen op het gebied van de prijsvorming.

Aanvoer hyacint bleef achter

De kamerplantenomzet daalde met 5 procent doordat er 4 procent minder stuks werden aangevoerd en het gemiddelde prijsniveau daalde met 1 procent. In de aanvoer bleven producten als hyacint, cyclamen en potrozen achter in de aanvoer.

Helleborus: belangrijkste product

Bij de tuinplanten werd een omzetstijging van 4 procent gerealiseerd. De aanvoer daalde met 6 procent, maar het gemiddelde prijsniveau steeg met ruim 10 procent. Helleborus was het belangrijkste product met een aandeel in de totale aanvoer van de tuinplanten van 35 procent.