10 september 2019 Meer nieuws

'Manier om consument te inspireren'

Tuinbranche Nederland toonde vorige week in haar conceptstore op de Spoga+Gafa-beurs in Keulen verschillende manieren over hoe nieuwe technieken op de winkelvloer kunnen worden toepgepast om de verkoop te stimuleren.

Eén van de ideeën die getoond werden, was een scanner voor bloembollencappers waarbij de consument op beeld te zien krijgt wat er groeit uit het zakje met bloembollen. Van de nieuwe techniek heeft Frank van der Heide, directeur van Tuinbranche NL, een bericht op LinkedIn geplaatst en op een filmpje is te zien hoe de techniek werkt. Een consument scant de verpakking en ziet vervolgens op beeld hoe deze bollen gaan groeien. Op het scherm kan ook andere informatie verschijnen over het product, bijvoorbeeld in aanvulling op wat op de verpakking staat. Dat kan bijvoorbeeld zijn wat de consument nog meer voor producten kan kopen, zoals een pot, voeding en gereedschap.

Aansporen om te kopen

“Er is een groep consumenten die geen zin meer heeft om verpakkingen te lezen. We zullen dus ook op andere manieren consumenten moeten inspireren om producten te kopen”, licht Van der Heide desgevraagd toe. Volgens hem kunnen winkels in de toekomst niet meer toe met puur en alleen het product laten zien. “We zullen andere zaken moeten ondernemen om consumenten te prikkelen iets te kopen.”

Pilots in winkels

Van der Heide geeft aan dat de ontwikkelde techniek goed werd ontvangen op de beurs. De techniek wordt volgens hem de komende tijd verder doorontwikkeld. Van der Heide verwacht dat volgend voorjaar een aantal winkels in de tuinbranche een proef met het systeem draait.

Deze techniek en nog een paar andere technieken die in fysieke winkels kunnen worden ingezet, waren te zien in de conceptstore van Tuinbranche NL op de beurs. Ze zijn ontwikkeld op initiatief van EFSA, dat is een groep leveranciers die levert aan de tuinbranche. Bij de ontwikkeling met de capper en de scanner was onder andere Baltus Bloembollen betrokken, zo geeft Van der Heide aan.