11 september 2020 Meer nieuws

Lelieweek Hobaho 'goed verlopen'

De Lelieweek van Hobaho is goed verlopen, aldus woordvoerster Natasja van Ruiten. “Door de maatregelen vanwege het coronavirus kwamen er wel minder bezoekers, maar daardoor kregen relaties wel meer persoonlijke aandacht."

Ook was er bij de themamiddag op woensdag door het kleiner aantal aanwezigen meer interactie tussen de sprekers en de zaal, aldus Van Ruiten.

Het vooraf aanmelden heeft goed gewerkt. Op een enkeling na maakten bezoekers hiervan gebruik. “Omdat mensen zich hadden aangemeld, lukte het ook goed om de gewenste anderhalve meter afstand te handhaven”, zegt Van Ruiten.

Anders verkopen

De themamiddag ging niet over de lelie, maar wel over initiatieven om bloembollen op een andere manier te verkopen. CEO Erwin van Cooth van Bakker.com (zie foto) legde uit wat hij aantrof toen hij in het voorjaar van 2018 het failliete Bakker overnam. Het bedrijf leunde zwaar op postorderklanten. “Wij zijn gaan kijken of dat was om te buigen naar online verkoop. Dat lukte in de loop van 2019 steeds beter. Tot begin maart. Toen kwam corona. Via online verkoop kregen we er in drie maanden tijd 450.000 nieuwe klanten bij.”

Groeimarkt

Linda van der Slot van FAM Flowerfarm ziet eveneens een groeimarkt, maar dan voor de producten waar zij en haar compagnon Marlies Weijers actief zijn: narcis, tulp en dahlia. Via Instagram zijn ze beelden gaan posten van deze producten. Inmiddels hebben ze 74.000 volgens op Instagram, die hun berichten weer volop delen. Ze kwamen in contact met influencers, groenschrijvers en tuinclubs. Zeker de dahlia heeft een grote sprong gemaakt in de verkoop. En nieuwe contacten dienen zich weer aan, zoals Kim van Haaster met haar verzorgingsproducten. “We leveren nu pakketten met 100 tulpen en een product van Bloomeffects voor de Amerikaanse markt.”

Meer over de Lelieweek van Hobaho in Greenity nr. 76, die 18 september verschijnt.