1 november 2019 Meer nieuws

Kwaliteit zomerbloeiers 'tegenvaller'

De kwaliteit van naar Rusland, Engeland en Duitsland geëxporteerde zomerbloeiers laat te wensen over. Dat blijkt uit onderzoek naar de droogverkoop door zogeheten mysteryshoppers van BQ Support. Brancheorganisatie Anthos wil dat de oorzaken boven tafel komen.   

Van de 1.300 bollen, kwam 79 procent op en slechts 56 procent tot bloei, vertelde directeur Dion van der Sterren van BQ Support tijdens de bijeenkomst van het Platform Duurzame Handel, woensdag 30 oktober in Alkmaar. "De oorzaken moeten boven tafel komen, het gaat hier om ons imago", aldus Anthos-voorzitter Henk Westerhof. Het mysteryshoppen in opdracht van Anthos gaat het komende jaar in ieder geval door.

Voorjaarsbloeiers beter

Van de voorjaarsbloeiers uit de 202 verpakkingen die in Nederland, Duitsland en Frankrijk zijn gekocht, kwam 94 procent op en daar weer 85 procent van bloeide ook. Westerhof: "Dat wil niet zeggen dat we daar zomaar tevreden mee zijn, want 15 procent deed het niet." BQ Support trof ook nog bollen met trips en verdroging. De top 5 van problemen die verantwoordelijk zijn voor het niet opkomen of bloeien zijn bij de voorjaarsbloeiers – die al eerder zijn onderzocht – Fusarium (22 procent van de gekochte bollen), bloemknopverdroging (11 procent), kernrot (7 procent), verdroging (1 procent) en geelpok (een half procent). Anthos gaat de resultaten analyseren. Westerhof: "We moeten weten wat er allemaal met die bollen is gebeurd en wat de problemen veroorzaakt. De consument mag meer van het product verwachten."

Lees het uitgebreide verhaal in Greenity 53, die vrijdag 8 november verschijnt.