11 januari 2019 Meer nieuws

Kunstbollen moeten Bollenstreek smoel geven

Beschilderde kunstbollen van 1,75 m hoog moeten in het voorjaar van 2020 op tal van plekken in de Bollenstreek staan. Gildemeesters Bollenstreek wil hiermee de trots op de bollensector uitstralen.

De eerste ‘kunstbol’ was deze week te zien op de stand van het museum De Zwarte Tulp op de mechanisatiebeurs in Vijfhuizen. Jan van Vliet, voorzitter Gildemeesters Bollenstreek, geeft aan dat het de bedoeling is dat er in ieder geval twintig van deze kunstbollen worden gemaakt. Vier schilders gaan er ieder vijf beschilderen. Van Vliet: “Maar wat ons betreft mag dat oplopen naar zestig kunstbollen.”

Route met kunstbollen

De kunstbollen worden geadopteerd voor 3,5 duizend euro door onder andere bedrijven, organisaties en gemeenten. “Samen met deze partijen bepalen we waar de kunstbol komt te staan.” Ze moeten door de gehele streek geplaatst gaan worden, waardoor er een ‘kunstbollenroute’ wordt gevormd. “Met een app kunnen mensen bij de kunstbol meer informatie vinden over wie de schenker is, wie de bol heeft geschilderd en wat er in die omgeving te doen is.”

Bollenstreek smoel geven

Het uiteindelijke doel is meer smoel te geven aan de Bollenstreek. “Iedereen in de wereld kent de Bollenstreek, maar zelf besteden we maar weinig aandacht aan deze unieke bekendheid. We mogen trots zijn op deze streek en dat veel meer uiten", zegt Van Vliet.

Al 17 'adoptie-ouders'

De voorzitter geeft aan dat er al zeventien kunstbollen op voorhand zijn geadopteerd door verschillende partijen. Dat zijn onder andere Rabobank Bollenstreek, Rederij van Hulst, Leo Berbee, Gemeente Hillegom, Anthos, Moolenaar, Beleef de Bollenstreek, Kales Groep, Hillegom marketing, De Leeuw, CNB, Work 2 Work, stichting Nelis en van Dril en Museum De Zwarte Tulp.