5 oktober 2021 Meer nieuws

Internationale werknemers buitengesloten van coronabewijs

LTO Nederland maakt zich zorgen over internationale werknemers die ná vaccinatie geen coronabewijs kunnen aanvragen, omdat zij geen DigiD hebben.

Dit signaal horen meerdere werkgevers van hun internationale werknemers. Om de bewegingsvrijheid van internationale werknemers te garanderen, vraagt LTO om een oplossing voor deze specifieke groep, waarbij de DigiD niet als voorwaarde geldt.

Wel BSN, geen DigiD

Internationale werknemers verblijven vaak een paar maanden per jaar in Nederland. Zij beschikken over een BSN, maar niet over een DigiD. Zonder DigiD is het niet mogelijk een vaccinatiebewijs in de CoronaCheck-app aan te vragen, met vervelende gevolgen. Zonder bewijs zal een deel van de internationale werknemers bij terugreizen naar thuisland zich bijvoorbeeld moeten laten testen of in quarantaine moeten gaan. In sommige landen is het in winkels of horeca verplicht een coronabewijs te laten zien. Ook in Nederland is het coronabewijs sinds 25 september breed ingevoerd. Internationale werknemers worden, omdat zij het verplichte coronabewijs niet kunnen overleggen, dus beperkt in hun bewegingsvrijheid.

DigiD aanvragen geen optie op korte termijn

Een DigiD aanvragen lijkt vooralsnog de makkelijkste oplossing. Echter, voor deze doelgroep is dat op korte termijn geen optie: het netwerk van DigiD-balies is niet voorbereid op grote aanvragen, en de wachttijd kan oplopen tot een maand. Ook in de Tweede Kamer is onlangs aandacht voor deze problematiek gevraagd. LTO Nederland vraagt daarom dringend om een andere, landelijke, oplossing waarmee voor internationale werknemers veilig en eenvoudig een coronabewijs beschikbaar gemaakt kan worden. Bijvoorbeeld via de bestaande systemen van de GGD’en.