25 juni 2020 Meer nieuws

‘Fill the distance with beauty’-campagne in september

Bloemenbureau Holland (BBH) start in september de extra bloemen- en plantencampagne ‘Fill the distance with beauty’. Het wordt een collectieve en internationale campagne die sowieso loopt in de vier kernlanden; Nederland, Frankrijk, Duitsland en Verenigd Koninkrijk.

Al eerder kondigde BBH aan na de zomer een extra bloemen- en plantencampagne te lanceren. Toen was het idee al om de campagne te starten als er veel restricties zijn opgeheven.  

Het initiatief voor de campagne, ontstaan vanuit de sector, krijgt inmiddels veel bijval en steun. Wat startte als ‘we moeten iets doen’, is inmiddels uitgegroeid tot een nieuw campagneconcept.

In ieder geval 30 partijen

Aan de collectieve campagne, die consumenten direct aanzet om bloemen en planten te kopen, doen in ieder geval ruim 30 internationale partijen mee, zoals AIPH, Fleuroselect, Plantum, VBW, maar ook productgroepen of kwekersverenigingen. Simone Dussine van BBH: ”Het is een brede vertegenwoordiging van stakeholders en velen daarvan zijn niet onze reguliere betalende stakeholders. Zij zijn ondanks de coronacrisis bereid om tijd en geld in de campagne te steken. Daar zijn we heel blij mee."

'Goede campagne kost tussen 1 en 2,5 miljoen'

Dussine geeft aan dat een grote en internationale campagne tussen de 1 en 2,5 miljoen euro kost. Bloemenbureau Holland, coördinator van de campagne, betaalt zelf ook fors mee. “Dat is mogelijk omdat de omzet bij FloraHolland ook weer aantrekt. Wij zijn met hen in gesprek om een inschatting te maken waar de totaalomzet dit jaar op uitkomt. Immers, ons budget wordt daardoor bepaald.” BBH hoopt dat nog meer partijen aanhaken. Zo is ze bijvoorbeeld nog in gesprek met vertegenwoordigers van verschillende productgroepen, zoals Anthos.

Bloemen en planten overbruggen afstand

‘Fill the distance with beauty’ staat stil bij de onderlinge emotionele en fysieke afstand die mensen ervaren sinds het begin van de coronacrisis. Afstand die juist met bloemen en planten zo krachtig kan worden opgevuld. Dussine: “Planten en bloemen zijn logische producten om invulling te geven aan gemis. We hebben de afgelopen periode gezien hoe vanzelfsprekend bloemen en planten blijdschap, hoop en geluk symboliseren.”

Precieze uitwerking volgt nog

Hoe de campagne er precies uit gaat zien en via welke kanalen gecommuniceerd gaat worden, is nog niet bekend. Ook wordt nog bekeken welke bloemen en planten gebruikt gaan worden.

‘Fill the distance with beauty’ is het overkoepelende thema en zal in de verschillende landen vertaald worden naar een passende titel. POS-materiaal en posters van de campagne zullen nog aan zes extra landen beschikbaar worden gesteld. “Zodat betalende partijen dit soort zaken kunnen gebruiken in hun social media.”

De exacte start- en einddatum is nog niet bepaald, maar de bedoeling is wel dat de campagne in een groot deel van september loopt.