1 oktober 2019 Meer nieuws

Digi-generatie koopt meer bloemen en planten

Generaties Millenials en Gen Z kopen volgens marketeers steeds vaker bloemen en planten. Tijdens het NIMA Sierteelt Marketing Event spraken ze vorige week met elkaar over verkoopkansen bij deze doelgroepen. Ontzorgen en authenticiteit zijn de oplossing, menen ze.   

Ruim 130 sierteeltmarketeers uit een groot deel van de keten verdiepten zich in de twee jongste generaties. Millenials zijn geboren tussen 1980 en 2000, houden van techniek en maken zich zorgen over de toekomst, definieerden ze. Volgens de markteers is deze doelgroep steeds beter te bereiken met campagnes via de sociale media. Gen Z si geboren in het tijdperk van het internet. Zij zijn zich bewust van hun 'digitale kwetsbaarheid' en ze maken bewuste keuzes in het leven en dat vraagt transparantie van de bedrijven, aldus de marketingspecialisten. 

'Ongemakken' wegnemen

Axel Persoon van Plantsome en Jan Huisman van Masterflorist lieten tijdens het evenement zien op welke generaties zij zich richten en hoe ze dat doen. Ze helpen Millennials 'de perfecte plant' te vinden, bezorgen die plant en via en een automatische watergeefmelding met de verzorgingsapp neemt Plantsome een aantal 'ongemakken' weg voor de koper.

Verhaal achter het product

Jan Huisman, co-founder van Masterflorist, heeft inmiddels een groot netwerk opgebouwd van internationale bloemisten waarbij het verhaal achter de producten naar de bloemist centraal staat en verteld wordt, evenals authenticiteit en samenwerken in de keten. Het internationale netwerk telt inmiddels al ruim 50.000 actieve leden.