19 juli 2019 Meer nieuws

Dieseldieven gebruiken rooiseizoen

Diesel- en gereedschapdieven gebruiken het rooiseizoen om hun slag te slaan, blijkt uit ervaringen van bollenteler Wim Steur in Ursem. "Van collega's hoor ik dat ze ook vaak diesel missen uit tanks van trekkers en motorunits op het land." 

Vierhonderd liter is Steur deze keer kwijt, hij is inmiddels voor de derde keer bestolen in de Beemster. Een slot op de tank heeft hij niet. "Gelukkig niet, want dan slaan ze een gat in de tank. Wat ze niet mee kunnen nemen, laten ze weglopen op het land." Om de schade te beperken, tankt Steur 's morgens niet meer dan nodig is, zodat de tank aan het einde van de dag zo leeg mogelijk is. "Het rooiseizoen zit er nu op en ik ben toch heel benieuwd wat ik nog kan doen om mijn spullen te beveiligen. Je kunt er moeilijk naast blijven liggen 's nachts." 

'Aangifte heeft geen zin'

De bollenkweker is niet naar de politie gestapt. Hij verwacht dat het geen zin heeft. Ook bij de verzekering geeft hij de diefstal niet op. "Het kost allemaal veel tijd en moeite en ik acht de kans klein dat iets wordt teruggevonden of vergoed. Het kost mij hooguit mijn eigen risico." De kweker probeert de dieven te ontmoedigen. Behalve voor een zo leeg mogelijke tank, zorgt Steur er ook voor dat het materieel zo ver mogelijk in het land staat. "Dat helpt niet altijd, nu stond de trekker ook 300 meter van de weg." Volgens Steur is het diefstalprobleem vooral toegenomen sinds geen rode diesel meer wordt gebruikt. 

Schade beperken

Om het leed zoveel mogelijk te voorkomen, neemt Steur wel zijn GPS-installatie mee naar huis. Zo voorkomt hij ingeslagen ruiten. De rooimachine staat achter de trekker in de grond. "Ze hebben zelfs geprobeerd om de aftakas mee te nemen, maar die kregen ze natuurlijk niet los. Van een collega hoorde ik dat ze de topstang meenamen. Dat is toch allemaal vrij specifiek materiaal, dus ik denk dat er naar gezocht wordt. Als het puur om de kilo's oud ijzer ging, zouden ze de frontgewichten wel meenemen. Al die maatregelen kosten mij extra tijd, maar ik probeer schade te beperken." 

Niet naar huis, niet ergeren

De firma Wireco van Steur heeft het land op een klein uur rijden van het bedrijf. Daarom laat hij met materiaal in het rooiseizoen op het land staan. "Telkens naar huis rijden kost ook veel tijd en bovendien wil ik al die automobilisten niet ergeren. Je hebt toch altijd een hele rij auto's achter de trekker. De machines zijn ook niet gemaakt voor op de weg. Zat ik dichterbij, dan zou ik alles meenemen. Maar als het straks weer tijd is om te beregenen, staan er ook trekkers en tanks in het land." 

Stallen en verzekeren

Bij brancheorganisatie Cumela voor loonwerkers kennen ze de problemen. Vooral GPS-systemen zijn populair bij dieven en inbrekers. Cumula Verzekeringen adviseert werktuigen binnen of binnen hekken te stallen, de GPS of losse onderdelen van het systeem mee naar binnen te nemen en op het bedrijf kan camerabewaking helpen. Ook is het van belang het systeem te registreren bij de verzekering en eventueel is er een aparte verzekering voor af te sluiten. Voor de verzekering is aangifte bij diefstal wel noodzakelijk.

Littekens op de machine

Interpolis gaat nog iets verder dan Cumela. 'Breng uiterlijke kenmerken aan, zoals naamplaten en lassen op de balken van werktuigen. Bij het wegslijpen blijft altijd een litteken achter op de machine. Graveer het chassis- of framenummer met de letters NL op de ruiten en op minstens vier andere plaatsen in het werktuig en dure machines verdienen een track- en tracesysteem. Hydraulische machines in ruststand achter de trekker zetten is ook raadzaam, zoals Steur ook doet. Staan machines klaar voor transport, breng dan een wielklem of disselslot aan.