13 augustus 2020 Meer nieuws

Claimclub op zoek naar gedupeerden Nuon/Vattenfall

De Stichting NUON-Claim is sinds een maand op zoek naar gedupeerde zakelijke klanten van Nuon/Vattenfall. Doel is het geld claimen dat te veel is betaald, omdat de stroomleverancier 'gecontracteerd vermogen' in rekening bracht, terwijl de netbeheerder dat al doet.  

Volgens de stichting betaalden duizenden grootverbruikklanten - waaronder tuinbouwbedrijven - NUON/Vattenfall voor 'Gecontracteerd vermogen' via de maandfactuur. Dat is onrechtmatig, claimt de stichting. 'Het betreft namelijk een kostenpost die bij klanten met een grootverbuikaansluiting ook al apart door de netbeheerder in rekening wordt gebracht', stelt de stichting.

'Geen goede verklaring'

De stichting meent sterk te staan, omdat NUON/Vattenfall al twee keer bakzeil moest halen bij proefzaken. Er was 'geen goede verklaring voor de vergoeding'. Ook blijken niet alle klanten deze vergoeding en verdween de kostenpost bij veel klanten in de loop der tijd zomaar op hun maandfactuur.

'Niet dubbel'

Vattenfall zelf geeft aan dat klanten niet dubbel betalen, omdat de rekening uit een vast bedrag voor het gecontracteerd vermogen en een een bedrag voor het daadwerkelijke verbruik. Desalniettemin heeft het bedrijf een schikking getroffen met een gedupeerde afnemer, die 30.000 euro van Vattenfall kreeg. Volgens de claimstichting gaat het gemiddeld om 4200 euro per jaar die teveel wordt betaald sinds de liberalisering van de energiemarkt in 2001.