13 september 2018 Meer nieuws

Bloemen- en plantenexport op € 4,2 miljard

De Nederlandse bloemen- en plantenexport blijft dicht bij het record van vorig jaar. Ondanks de sterk wisselende weersomstandigheden in de belangrijkste afzetgebieden ligt de exportwaarde tot en met augustus op € 4,2 miljard. Dit blijkt uit de exportstatistieken van Floridata.

Groei is er in Oost-Europa en vliegbestemmingen, grote markten als Duitsland, Engeland en Italië blijven achter. Dit bevestigt volgens de Vereniging voor Groothandelaren in Bloemkwekerijproducten (VGB) het belang van een spreiding van exportlanden. Planten doen het dit jaar beter dan bloemen, in een markt waarin de concurrentie toeneemt.

Exportwaarde augustus € 429 miljoen

Afgelopen maand bleef de exportwaarde steken op € 429 miljoen, 2% minder dan vorig jaar. Daarmee was augustus dit jaar de zesde maand waarin Nederlandse exporteurs moesten inleveren. Alleen in januari en in juni werd een plus genoteerd, waarmee de krimp van totaal 0,2% nagenoeg werd gecompenseerd. Op de totale exportwaarde van € 4,2 is de achterstand € 10 miljoen. Drie van de top-5 exportbestemmingen staan op een achterstand (Duitsland, Engeland en Italië), Frankrijk is vergelijkbaar met vorig jaar en alleen Polen noteert een plus. De top-10 exportlanden loopt in totaal ruim 1% achter.

Minimale krimp

”De gemiddelde groei van de andere landen ligt op 4,3%”, verklaart Wesley van den Berg van Floridata de minimale krimp. ”Als de markt normaliseert kan de totale waarde weer op het vorige jaarrecord van € 6 miljard exportwaarde uitkomen.”

Het koude voorjaar en de warme zomer heeft de vraag getemperd en aanvoerpatronen veranderd, vult directeur Matthijs Mesken van de VGB aan. “Ook door slecht weer en slechte productieomstandigheden in Afrika, waar veel bloemen vandaan komen.” Directeur Jaap Hogewoning van Heembloemex bevestigt dit. ”Bovendien lagen de feestdagen in het eerste half jaar dichter op elkaar en dat drukte de afzet.”

Minder naar Duitsland

Lijnrijder op Duitsland Lourens van Starkenburg herkent de krimp in Duitsland. “Het voorjaar was door het koude weer niet uitnodigend om bloemen te kopen. Daarna is de markt hersteld, maar de zomer was extra moeilijk door het warme weer. Verder heeft niet iedere bloemist een opvolger, waardoor distributiepunten wegvallen. En in ons segment wordt de concurrentie van supermarkten voor het gewone bloemetje groter.” Dat blijkt ook uit de achterliggende analyses van Floridata. “Het reguliere retailsegment heeft het relatief goed gedaan”, licht Van den Berg toe.

Gezamenlijk leverden Duitsland, Engeland en Italië tot en met augustus € 67 miljoen in. De Engelse markt staat onder druk door de lage koers van het Britse pond, al was er in augustus een kleine plus.

Belang Oost-Europese markten neemt toe voor Nederlandse bloemen en planten

In de top-10 exportbestemmingen is de groei richting Polen en Rusland illustratief voor het toenemende belang van Oost-Europese markten voor bloemen en planten uit Nederland. “Oost-Europeanen zijn bloemenliefhebbers, economisch gaat het er over het algemeen redelijk tot goed en retailketens openen steeds meer vestigingen. Zij nemen bloemen en planten mee in hun pakket en vergroten daarmee de markt”, weet Mesken.

Grote groei in Verre Oosten

Floridata signaleert ook een relatief grote groei in het Verre Oosten. ”Het aandeel van die markten is weliswaar klein, maar het effect van die extra vraag op de prijsvorming is positief”, aldus Van den Berg. Hogewoning: “Bij special events buiten Europa zijn behoorlijke budgetten voor bloemversieringen beschikbaar. Dat is voor ons een nieuwe, behoorlijke grote groeimarkt.”

Nederlandse markt positief

Overigens ontwikkelt de Nederlandse thuismarkt zich positief. “De zomermaanden waren heel moeilijk, maar over Nederland hebben we niets te klagen”, constateert Hogewoning. Corné Scholte van Kariflex Cash & Carry signaleert bij de toenemende concurrentie door supermarkten dat Nederlandse consumenten ook meer uitgeven aan bloemen en planten van hogere kwaliteit. “Dat is een goede ontwikkeling waar bloemisten op in kunnen spelen.”

Planten in de plus

De exportwaarde van de pot- en tuinplanten klom tot en met augustus met ruim 2% tot € 1,7 miljard, de bloemen gaven bijna 2% prijs tot ruim € 2,5 miljard. Maar in augustus viel de plantenexport tegen, vooral richting Duitsland en Frankrijk. Structureel is er een overcapaciteit in de grootste productgroep in het plantensegment, de orchideeën.

Met een aandeel van bijna 30% zijn de oosterburen op afstand de belangrijkste markt voor bloemen en planten uit Nederland. In het bloemensegment staat Engeland op de tweede plaats en bij de planten Frankrijk met aandelen van respectievelijk 16% en 12%.