24 mei 2022 Meer nieuws

Bakker.com failliet

Bakker.com is opnieuw failliet. De rechtbank in Amsterdam sprak vandaag het faillissement uit. Aanhoudend en fors verlies door onder meer de verkoopdip na corona is de oorzaak, zo laat Bakker.com weten.

De omzetdaling zette na de opheffing van de coronamaatregelen in. Consumenten geven de laatste maanden meer uit in de horeca en aan vrijetijdsbestedingen en minder in de retail. Als consumenten winkelen, doen ze dat weer in fysieke winkels. Inflatie en onzekerheden als gevolg van de oorlog in Oekraïne remmen de consumentenuitgaven ook. Bakker.com was naar eigen zeggen Europees marktleider op het gebied van planten- en tuinartikelen. Het bedrijf heeft de afgelopen jaren tientallen miljoenen geïnvesteerd in de transformatie naar een internetonderneming.

Kosten niet meer gedekt

Na het faillissement van de traditionele postorderonderneming Bakker in 2018 werd het bedrijf omgebouwd tot een modern e-commercebedrijf. Dat leek aanvankelijk zeer succesvol. De focus werd gelegd op online verkoop en er zijn logistieke verbeteringen doorgevoerd, waardoor consumenten in verschillende Europese landen Bakker.com wisten te vinden. De kosten van die operatie werden met de hoge omzet en toenemende groei in 2020 en 2021 gedekt, maar door het 'abrupte einde' toen coronamaatregelen in verschillende Europese landen werden opgeheven en consumenten de online uitgaven uitstelden liep het volgens Bakker.com mis. De online retailmarkt kampt in 2022 met een omzetdaling van 30-35 procent, voor de online groenmarkt gaat het om circa 50 procent.    

'Bijna geslaagd'

"Dit faillissement is voor alle betrokkenen bijzonder treurig. Bakker.com leek na een aantal moeilijke jaren helemaal op weg om weer een succesvol bedrijf te worden. Er is door onze medewerkers en partners hard gewerkt om de ingezette transformatie te voltooien. Daarin zijn we bijna geslaagd. Een paar maanden geleden spraken wij zelfs nog met investeerders om onze activiteiten verder uit te breiden. Sindsdien is de markt volledig gekanteld. Andere e-commerce bedrijven kunnen verliezen opvangen met hun omzet uit andere sectoren. Bakker.com, als (online)groenspecialist, kan dat niet. Dat is spijtig want zowel de groensector als dit bedrijf hebben een enorme potentie. Helaas hebben wij onvoldoende tijd gekregen om dat te laten zien", aldus woordvoerder Clemens Sassen van Bakker.com.

Distributiecentrum Lisse

Bakker.com is al ruim 70 jaar (online)groenspecialist en levert rechtstreeks aan consumenten in acht landen. Het hoofdkantoor van Bakker-groep is gevestigd in Lisse. Bij Bakker werken zo’n 90 vaste medewerkers en afhankelijk van het seizoen, tot wel 300 seizoensmedewerkers. In Lisse staat ook het distributiecentrum van waaruit de pakketten worden verzonden. Stuwende kracht achter Bakker.com was CEO Erwin Cooth, die eerder postorderbedrijf Wehkamp moderniseerde.

 

Lees het interview met Erwin Cooth van Bakker.com in Greenity 61 van 28 februari 2020 terug: 'Verschuiving naar online zet door'