21 mei 2019 Meer nieuws

Anthos: ‘Alles in het werk stellen om bloeibelofte na te komen’

De branchevereniging van bloembollenhandelaren, Anthos, vindt dat de bloeibelofte aan de consument moet worden nagekomen. Hiertoe wordt onder meer onderzoeksgeld vrijgemaakt. Dat zei Henk Westerhof van Athos in de uitzending van Kassa over de bloembollentest.

“We verkopen een belofte van bloeibaarheid en die moeten we wel waarmaken”, aldus Henk Westerhof in de studio. Hij gaf commentaar op de matige bloei die uit de tulpentest kwam. “Bloemknopverdroging komt vaak voor. Dat blijkt ook uit deze test.” Hij gaf echter aan dat de uitslag van de test dit jaar wel ongunstiger kan zijn vanwege de warme zomer vorig jaar en het warme najaar. “Dat is de tijd waarin bollen geoogst en verwerkt worden en op het punt van verkoop liggen.”

'Vaak kwestie van overmacht'

Niet alleen weersinvloeden spelen een rol. Net als Monique van Grieken van BQ Support wees hij erop dat het ook bij de verkooppunten mis kan gaan. Bloemknopverdroging is volgens hem vaak een kwestie van overmacht. “In negen van de tien gevallen heeft het echt met te warme bewaaromstandigheden te maken.” Zo gaf de voorzitter van Anthos aan dat de bollen van Jub die niet goed uit de test kwamen het wél goed doen in de eigen opkweektest van Jub. “Dan is het misgegaan bij punt van verkoop.” Als bollen daar te vochtig worden bewaard, dan is de kans op schimmel groot. Is de lucht te droog en te warm, dan kan bloemknopverdroging optreden.

Meer controle bij retail

Een deel van de bloembollenhandel gaat voortaan in de twee verkoopseizoenen bollen door misteryshoppers laten kopen. Die bollen worden gecontroleerd en opgeplant door BQ Support. “We gaan retailers ermee confronteren als het niet goed is en ook de handel. "We moeten alles in het werk stellen om de kwaliteitsbelofte na te komen."

'Heb vertrouwen in bollensector'

Westerhof zei in de uitzending dat hij het jammer vindt dat consumenten soms teleurgesteld zijn met hun aankoop, maar gaf de kijkers mee toch vertrouwen te hebben in de bollensector. “We hebben een goed kwaliteitssysteem, een goede keuringsdienst, we hebben betrouwbare ondernemers en we gaan beter toezicht houden.” Consumenten die toch teleurgesteld met hun aankoop raadt hij aan een klacht in te dienen bij de stichting keurmerk Bloembollen Holland. Daar is een klachtenformulier te vinden. “Wij zorgen dan dat de mensen nieuwe bollen krijgen.”