Marktcijfers

Moederdag welkome impuls voor bloemen- en plantenhandel

14 mei 2018

n de aanloop naar Moederdag waren de verwachtingen voor de bloemen- en plantenverkoop positief, zo stelde de VGB vast. En een impuls was welkom, want de groei van de bloemen- en plantenexport is afgelopen april stilgevallen.

Grote afhankelijkheid van de weersomstandigheden

Floridata stelt nu een lichte krimp vast bij de bloemen en kleine voorsprong bij de planten en over de hele linie een toename van verkoop via retailkanalen. Exporteurs rekenen op een tijdelijke dip en wijzen bij hun verkoop- en marketinginspanningen ook op de nog altijd grote afhankelijkheid van de weersomstandigheden.

“De definitieve impact van Moederdag op de bloemen- en plantenafzet kunnen we begin volgende week vaststellen. Maar de vooruitzichten zijn in alle marktsegmenten goed en zeker bij retailers”, stelt directeur Matthijs Mesken van de VGB vast.

Exportwaarde bloemen en planten tot en met april 2018

Scroll de tabel om meer te zien

Totale bloemen- en plantenexport April- 2,3 %562 miljoen
Cumulatieve exportomezet 2,2 miljard
Omzetontwikkeling Planten+ 2% 800 miljoen
Omzetontwikkeling Bloemen- 1 %1,4 miljard

(percentage = stijging/daling t.o.v. 2017)

Bloemen- en plantenexport 2017: 6 miljard euro.
Bloemen- en plantenexport 2016: 5,7 miljard euro.

 

Aanleiding voor speciale acties

Speciale dagen als Moederdag vormen vaker de aanleiding voor speciale bloemen- en plantenacties, niet alleen bij winkelketens en tuincentra, maar ook bij internetaanbieders. Van oudsher is het voor vele bloemisten een van de belangrijkste afzetpieken, met rozen in de hoofdrol.

April maand van omslag?

In april viel de totale bloemen- en plantenexport terug, met 2,3 procent tot 562 miljoen euro. De cumulatieve exportomzet, die na het eerste kwartaal nog op 1 procent stond, viel daardoor terug en stabiliseerde op 2,2 miljard euro. Volgens Wesley van den Berg van Floridata hoeft een tegenvallende maand nog niet een omslag te betekenen. “In maart 2015 was de terugval in april 3,3 procent en kwam de uiteindelijke groei uit op 3,4 procent”, vergelijkt hij.

Omzetontwikkeling planten beter dan bloemen

Opvallend noemt hij dat voor het eerst sinds 2016 de omzetontwikkeling bij de planten (plus 2 procent tot 800 miljoen euro) beter is dan bij de bloemen (min 1 procent tot 1,4 miljard euro). ”In het voorjaar van 2017 lag het prijsniveau van met name de snijbloemen op een veel hoger niveau. Toen lagen we steeds voor op prognoses, nu iets achter”, verklaart Wiebe van der Meer van Flower Trade Consult de terugval in het bloemensegment. Naast het lagere prijsniveau is een verklaring voor de terugval in april de dit jaar vroeger vallende Pasen.

Grote weersinvloeden

De omslag in het plantensegment wordt door handelaren toegeschreven aan het aanvankelijk koude voorjaar in Noord-West Europa met in april enkele uitzonderlijk mooie voorjaarsweken. “Dat bevordert de afzet”, weet Arco van Duijvenvoorde van Van Duyvenvoorde Flowers & Plants.

Opvallende verschillen

Bij de terugval bij de bloemen vallen ook de verschillen op. Zo kromp de Britse bloemenmarkt in april met 18 procent, terwijl in Denemarken een groei van 13 procent werd gerealiseerd. Oost-Europese landen noteerden over het algemeen ook een groei, al stokte Rusland op een stabilisatie.

“Vooral het retailsegment in Oost-Europa laat een opvallende groei zien”, is de analyse van Van den Berg. Volgens Jan van Delft van Flamingo Flowers herstelde in Engeland later in de maand de markt weer. “Het is een tijdelijke dip geweest.” Over de fluctuaties van de koers van het Britse Pond maakt hij zich meer zorgen dan over de mogelijke gevolgen van Brexit.

Bron: VGB en Floridata