Pioenen kleuren de tuin

In Nederland kennen we de pioenroos steeds meer als snijbloem, die in mei en juni in al zijn variatie in de bloemenwinkel te koop is. Veel minder nadruk ligt bij ons op de pioen als tuinplant. Juist die kant staat centraal in het boek Peony, van David C. Michener en Carol A. Adelman, dat is verschenen bij Timber Press.

Beide auteurs hebben veel kennis van pioenrozen: Michener zorgde voor het herstel van de pioenentuin bij Matthaei Botanical Gardens van de universiteit van Michigan en Adelman is grondlegger van Peony Paradise-Adelman Peony Gardens. Die kennis delen ze graag met de lezer van het boek. Die krijgt ruim voldoende informatie aangereikt over de pioenroos in al zijn facetten.

Dat betreft bijvoorbeeld de gang die dit siergewas heeft gemaakt door de geschiedenis. Welke soorten vormden de basis voor het sortiment dat in de 19e eeuw ontstond en in Europa en Amerika verder is ontwikkeld? Ook besteden ze veel aandacht aan de mogelijkheden van de pioenroos in de tuin. Wat zijn goede combinatieplanten en bolgewassen, en welke planten moet je vooral niet gebruiken als je pioenrozen in de tuin zet? Tekst en beeld maken wel duidelijk dat de pioenroos een tuinplant is die vraagt om ruimte. Flinke borders met vooraan laagblijvende planten en meer achterin een of meer pioenrozen zijn nodig om het gebruik tot een succes te maken.

Maar welke kies je dan? Daar besteden de auteurs veruit de meeste ruimte aan in het boek. De diverse groepen passeren de revue en binnen die groepen maken ze een royale keuze. Hun selectie neemt de lezer mee in een wereld die rijk is aan kleuren en vormen. Elke cultivar kent een heldere beschrijving met daarin een korte geschiedenis en een lijstje met de belangrijkste kenmerken, uiteraard voorzien van goed beeld. De auteurs hanteren drie groepen: struikvormers, interspecifieke hybriden en boompioenen.

Hoewel de tuintoepassing de rode draad is, is er ook aandacht voor de pioen als snijbloem. Daar leggen de auteurs uit dat het juiste snijstadium per cultivar verschilt, maar oogst ze zeker niet te rauw. ‘Ze moeten aanvoelen als een marshmallow, dan zijn ze goed.’
Enig minpunt aan dit boek, is het overzicht van bedrijven en tuinen waar de pioen centraal staat. Dat beperkt zich tot het Angelsaksische taalgebied. Dat er op dit moment ook in Nederland veel gebeurt aan sortimentsvernieuwing, ontbreekt volledig. Verder niets dan lof voor dit toegankelijke en informatieve boek.

David C. Michener and Carol A. Adelman – Peony, the best varieties for your garden, 248 pagina’s, ISBN 978-1-60469-520-5, Uitgeverij Timber Press, prijs ongeveer 25 euro.