Ode die diep respect afdwingt

Gemakzucht ligt voor de hand bij het samenstellen van een boek over de bloembollensector. Maak honderd foto’s van vooral veel bloeiende bollenvelden, tekstjes erbij, kaft erom en klaar is Kees. Van die gemakzucht is niets te bespeuren in het boek Genieten van bollen/ betoverende foto’s en verrassende teksten, samengesteld door fotograaf Karel van der Bent en tekstschrijver Felix Monter.

Wat begon als een project om de veranderende Bloembollenstreek vast te leggen, omdat Van der Bent daar ooit opgroeide en wilde kijken hoe de streek er nu bij lag, groeide uit tot een ode aan de gehele sector in heel Nederland. Fotografie is een hobbymatige passie van Van der Bent, maar het resultaat is veel meer dan de obligate foto’s van bollenvelden. Net die ene stap verder, net dat andere standpunt maakt dat menige foto een echte kijkplaat is geworden. Niet te snel omslaan, maar nog even goed kijken wat er allemaal is vastgelegd.

Rode draden in het boek zijn de seizoenen en de regio’s. Daarnaast voegde hij nog de moderne tulpenbroeierij toe en, als mooie tegenhanger, de historische bollenschuren.

Karel van der Bent maakte het boek niet alleen. Hij werkte samen met dichter Felix Monter. Hij keek naar de foto’s en liet de woorden die opwelden de vrije loop. Kort maar krachtig is zijn werk. Inhoudelijk is het soms even wennen, vooral omdat Monter meer ziet dan de argeloze lezer. Bij een foto die is genomen op de zolder van de bollenschuur van P.B. van Eeden in Noordwijk schrijft Monter over een mobiele telefoon en een trechter. De eerste is gauw gevonden, in de handen van iemand die door het trapgat omhoogkomt. Maar die trechter? Die hangt, schijnbaar achteloos aan de stelling. Zo helpen de woorden van de dichter om de foto’s beter en soms anders te bekijken. Omvang en manier van weergeven zorgen ervoor dat ze ook weer niet te nadrukkelijk aanwezig zijn. Wie zich eraan stoort die leest ze niet. Maar dat zou een gemiste kans zijn, zeker in een aantal gevallen.

Het boek is in het Nederlands en het Engels geschreven, waardoor bezoekers uit binnen- en buitenland een mooi aandenken aan de sector mee naar huis kunnen nemen. Een ode aan de sector die diep respect afdwingt.

Karel van der Bent en Felix Monter - Genieten van bollen/betoverende foto’s en verrassende teksten, 208 pagina’s, ISBN 9789082 689 907, prijs 29,95. Te koop bij diverse boekhandels en via www.bruna.nl.