Column Meer columns

Tekst start onder de foto

Meer over René le Clercq?

KAVB

5 juli 2018

Trots Op Onze Sector

Een paar weken geleden hielden zestig veredelaars van potplanten en snijbloemen voor de vijftiende keer de zogenoemde Flower Trials. Naar Amerikaans voorbeeld zetten zij gedurende vier dagen hun deuren open en toonden hun bestaande en allernieuwste assortiment, vaak nog alleen onder nummer aangeduid, aan de bezoekers. Het evenement werd gehouden op de - voornamelijk - glastuinbouwbedrijven zelf, op zestig locaties verspreid over het Westland, Oostland, Aalsmeer en zelfs tot in Rheinland Westfalen aan toe. Toen ik na afloop van het evenement het persbericht las, kwam ik tot de conclusie dat wij als bloembollensector, wat deze vorm van promotie betreft, mijlen ver vóór liggen op de glastuinbouw, zonder dat we daar wellicht van bewust zijn. Het bericht vermeldde namelijk trots dat het bezoekersaantal was gestegen naar een kleine 7.500 en dat een bezoeker gemiddeld vijf locaties had bezocht. Mij viel op dat de bezoekers alleen ‘uit het vak’ kwamen: veredelaars, plantentelers, exporteurs, retailers en veilingmedewerkers; geen woord over de consument. Vergelijk dat nu eens met onze sector. Vanaf het vroege voorjaar worden er op lokaal niveau tentoonstellingen georganiseerd die duizenden belangstellenden trekken (professionals en particulieren). Gevolgd door diverse corso’s en natuurlijk als centraal punt al bijna zeventig jaar de Keukenhof, die gedurende acht weken aan ongeveer 1,4 miljoen bezoekers vanuit de hele wereld al het moois en laatste nieuwe van onze sector laat zien, alles geconcentreerd op één prachtige locatie. Die bezoekers zijn voor het merendeel particulieren, maar daaronder ook een fors aantal vakgenoten uit alle windstreken. Misschien moeten we eens nadenken hoe we nog meer informatie kunnen halen uit die stroom van bezoekers en andere belangstellenden. Maar al met al vind ik dat we op deze vorm van promotie best TOOS mogen zijn.