Column Meer columns

Tekst start onder de foto

Meer over Henk Westerhof?

Anthos

7 juni 2018

Ambities

Al sinds mensenheugenis wordt in het vak een onderscheid gemaakt tussen de broeierij en de droogverkoop. Lange tijd was de droogverkoop in de afzet de bovenliggende partij, maar inmiddels is de broeierij haar in omvang voorbijgestreefd. En als ik de recente studie van de Rabobank moet geloven, zal de kloof tussen beide in de komende jaren alleen maar groeien en dreigt de droogverkoop het ondergeschoven kindje te worden.

Dat haar marktaandeel ten opzichte van de broeierij verder lijkt te slinken, mag niet betekenen dat we de droogverkoop kunnen laten vallen. Integendeel, het is en blijft een markt met groeipotentie, mits we de retailers en de consumenten ervan overtuigen dat het planten van bloembollen leuk is en dat bollen op een duurzame wijze worden geproduceerd. Daarnaast stel ik voor dat we vakbreed de term “droogverkoop” uit onze vocabulaire schrappen, want bij een vernieuwing van het imago is zo’n oubollige typering niet meer op zijn plaats.

Een eerder door Neurensics uitgevoerd consumentenonderzoek leert dat bloembollen verrassend en hip zijn, terwijl het planten ervan een leuke en ontspannen bezigheid is. En dus is er een schone taak voor ons weggelegd om juist dat gevoel bij de consument op te wekken. Daarvoor hebben wij een nieuwe campagne ontwikkeld waar de deelnemers aan iBulb binnenkort gebruik van kunnen maken in de relatie met hun afnemers, terwijl iBulb de nieuwe plantboodschap wereldwijd gaat inzetten richting al haar mediacontacten.

Om de positieve gevoelens over bloembollen nieuwe impulsen te geven, moeten we richting de samenleving ook op het gebied van duurzaamheid en kwaliteit staan voor onze zaak. Inmiddels hebben twintig bedrijven daarvoor een manifest getekend en zij zijn hard aan de slag om hun ambities waar te maken. Binnenkort zullen die worden ontvouwd en dan zal duidelijk worden dat de betreffende handelsbedrijven de lat hoog hebben gelegd.

De droogverkoop verdient respect en support uit alle geledingen van het vak in haar streven om op het gebied van imago, kwaliteit en duurzaamheid een grote sprong voorwaarts te maken om mensen te laten beseffen dat het planten van bollen een kleine moeite is en heel veel plezier geeft.