17 juli 2017 Meer nieuws

Groei centraal voor Royal FloraHolland

Royal FloraHolland zet globale groei de komende jaren centraal. Algemeen directeur Lucas Vos heeft dat kenbaar gemaakt in een bericht op de site van de veiling. ''Het gaat een enorme impact op onze coöperatie hebben.'' Vos doelt daarmee op het aanbod en de aanbieders.

Wil je groeien, dan moet je er rekening mee houden dat de wereld globaliseert en digitaliseert, stelt Vos. Hij geeft als voorbeeld de digitale spelers Amazon, Ali Baba en E-bay. ''Zij hebben geen lokale concurrent meer en kunnen daardoor een wereldwijde speler zijn. Op die manier kun je veel handel naar je toetrekken.'' 

Groter assortiment aanbieden
''Wil Royal FloraHolland dé wereldwijde marktplaats van formaat blijven, dan moeten wij al het assortiment van de wereld en alle vraag kunnen aantrekken'', zegt Vos. ''Het assortiment van onze huidige leden is niet meer voldoende als we al het assortiment ter wereld willen hebben. Dan moeten wij dus een aantrekkelijke open marktplaats zijn."

Lage transactiekosten
Een randvoorwaarde om de grootste marktplaats te worden, is volgens Lucas dat de transactiekosten zo laag mogelijk zijn. Zodat we nu met het grootste aantal klanten en grootste assortiment ons plekje in de wereld kunnen verwerven. "Groei van de marktplaats staat om deze reden enorm centraal de komende jaren."

De klanten van de toekomst 
Lucas vindt dat de veiling meer aanbieders nodig heeft. "We blijven ons op de huidige leden focussen, en tegelijkertijd willen we nieuw aanbod aan ons binden. Onze klanten moeten veel meer ontzorgd worden, zodat zij beter tot transacties kunnen komen. Dit betekent dat klanten en kwekers niet achterover kunnen gaan hangen, maar mee moeten bewegen in deze ontwikkelingen. De klanten van de toekomst gaan het redden. De sierteelt staat bol van de partnerships en dingen samendoen. Data delen bijvoorbeeld. Het gezamenlijk inrichten van de logistieke keten. De consument moet voor de klant leidend zijn, en niet de kweker."